LÆRERE SOMMERAKADEMIET

OBO

JOHANNES GROSSO

Johannes Grosso er solooboist i Frankfurter Opern- und Museumsorchester, hvor han har vært siden 2015. Han underviser i obo ved Norges musikkhøgskole. I løpet av Gewandhaus Orchestra Leipzigs 2010/2011-sesong var han alternerende solooboist. Han vant den prestisjefylte Prague Spring International Music Competition i mai 2014, og har vunnet flere internasjonale konkurranser. Jevnlig blir han invitert til å spille soloobo i anerkjente orkestre som Budapest Festival Orchestra, Gewandhaus Orchester Leipzig, Seoul Philharmonic Orchestra, the Orchestre de Chambre de Paris, the Orchestre de l’Opéra de Lyon, the Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo og l’Ensemble Les Dissonances. 

fløyte

GITTE MARCUSSON

Gitte Marcusson er professor for fløyte ved Royal College of Music i London. Samtidig som hun underviser ved RCM, underviser hun internasjonale studenter i studioet hennes også basert i London. Hun har undervist flere kjente fløytister som: Katherine Bryan, solofløytist ved Royal Scottish National Orchestra, Adam Walker, solofløytist ved London Symphony Orchestra, Alex Jakeman, solofløytist ved BBC Philharmonic, og Joshua Batty, solofløytist ved Sidney Symphony Orchestra.

Gitte har undervist ved Chethams School of Music i 16 år og er svært ettertraktet som gjesteprofessor ved flere konservatorium og høyskoler verden rundt. Hun er grunnlegger og direktør for Nordic Flute International Summer School.

Som student reiste Gitte Marcusson fra sitt hjemland Danmark for å studere fløyte med Trevor Wye og Clare Southworth i Manchester. Hun fortsatte deretter studiene i London sammen med Patricia Lynden, Patricia Morris og Rachel Brown. Etter et 10-år i London der hun spilte i orkester, i kammerorkester og undervisning flyttet hun til Sverige for å jobbe som co-direktør for Camerata Calluna Kammerorkester fra 2000-2010.

Gitte er svært dedikert til kammermusikk som vises gjennom de utallige fremføringene på ulike arrangementer og festivaler i Europa. En av hennes 500 konserter for «Live Music Now» var en fremføring på Buckingham Palace for å hylle Sir Yehudi Menuhin.

Hun er medlem av fakultetet ved Wildacres Flute Retreat i North Carolina og professor ved den prestisjefylte Old Ox Festivalen i Stockholm.

fløyte & piccolo

LINDA TAUBE SUNDÉN

Anne Margrethe Dahl har de siste 15 årene, ved siden av sin karriere som kongelig operasanger ved operaen på Det Kongelige Teater i København, vært leder av Operaakademiet i København. I tillegg har hun undervist og utdannet en lang rekke danske og internasjonale operasangere. Anne Margrethe Dahl har i flere år holdt masterclasser sammen med sangpedagogen Susanna Eken. Forrige sesong veiledet og underviste hun også på Stuttgarts Musik Hochschule og Den Norske Opera. 

*Teaches only some of the days

KLARINETT

ANDREAS SUNDÉN

Andreas Sundén er soloklarinettist i Sveriges Radios Symfoniorkester og var tidligere soloklarinettist i Royal Concertgebouw Orchestra. Han har vært solist med flere ledende europeiske orkestre og har vunnet flere priser i internasjonale konkurranser. Han begynte sine studier ved Norges musikkhøyskole for Hans Christian Bræin og har etter det studert for Hans Deinzer og Yehuda Gilad i Los Angeles. Sundén har gitt mesterklasser i USA, Australia, Japan, Kina, Korea, og over hele Europa. Sundén er klarinettlærer ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm og Professor ved Karlstad universitet, på Musikhögskolan Ingesund. Han er også kunstnerisk leder for blåserkurset på sommerakademiet. 

KLARINETT

BJÖRN NYMAN

Björn Nyman er soloklarinettist i Kringkastingsorkestret og i Det Norske Kammerorkester. Han er også en aktiv solist og kammermusiker. Nyman er prisvinner i to av de mest prestisjefulle internasjonale konkurransene for klarinettister: ARD-konkurransen i München 2003 og Carl Nielsen-konkurransen i Odense 2005. Nyman har studert med Hans Christian Bræin og Leif Arne Pedersen ved Norges musikkhøgskole, samt med Yehuda Gilad ved University of Southern California i Los Angeles. Björn Nyman fikk sin første jobb som soloklarinettist allerede som 19-åring i Lapin Kamariorkesteri. Han har også vært soloklarinettist i Gustav Mahler Jugendorchester under dirigenter som Pierre Boulez og Claudio Abbado. I 2016 utga han sin første solo-cd på LAWO, hvor han sammen med Kringkastingsorkestret fremfører verk av Debussy, Crusell og Jan Erik Mikalsens Klarinettkonsert, som er tilegnet Nyman. Nyman underviser på Norges Musikkhøgskole. 

*Teaches only some of the days

Fagott

AUDUN HALVORSEN

Audun Halvorsen, født 1979, studerte med Robert Rønnes, Eirik Birkeland, Knut Sønstevold, og Ole Kristian Dahl, som har vært Audun sin coach og mentor siden 2001. Siden 2006 har han vært solofagottist ved Danmarks Radio Symfoniorkester i Københaven, NDR Sinfonieorchester i Hamburg (2011), Rotterdam Philharmonic Orkester (2005-2006) og ved Norrköping Symfoniorkester (2001-2007).  

Audun har gjestespilt for orkestre som London Symfoniorkester, Mahler Kammerorkester, Oslo Filharmonien, Sveriges Radios Symfoniorkester osv. Audun jobber nå med å undervise fagott ved Den Kongelige Danske Musikkonservatorium, og ved Norges musikkhøyskole. 

*Teaches only some of the days

FAGOTT

FREDRIK EKDAHL

Fredrik Ekdahl er solofagottist i Kungliga Filharmonikerna og har hatt samme stilling i Sveriges Radios Symfoniorkester. I tillegg gjester han jevnlig orkestre som Mahler Chamber Orchestra, Australian Chamber Orchestra og London Symphony Orchestra som solofagottist, med dirigenter som Claudio Abbado, Bernhard Haitink og sir Simon Rattle. Som en en ivrig solist og kammermusiker, har Ekdahl samarbeidet med musikere som Janine Jansen, Martin Fröst og Radek Baborak på festivaler og scener rundt i verden.

Ekdal underviste tidligere på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, og har holdt mesterklasser på Hochschule für Musik und Darstellende Kunst I Stuttgart, The Royal Conservatoire Antwerp, Beijing Conservatory of Music og Australian National Academy of Music, i tillegg til at han har undervist i flere år på Voksenåsen Sommerakademi.

Ekdahl studerte med Arne Nilsson, Knut Sönstevold, Ole Kristian Dahl og Dag Jensen på universiteter i Gøteborg, Stockholm, Aarhus og Hannover.I 2006 kom han på 2. plass i Gillett-Fox-konkurransen i USA.

På jakt etter å utvide fagottrepertoaret fremfører Ekdahl ofte ny musikk, og samarbeider med komponister som Jesper Nordin, Jacob Mühlrad og Molly Kien. I 2022 ble Jesper Nordins fagottkonsert “Vicinities” med Daniel Harding og Sveriges Radios Symfoniorkester gitt ut på plateselskapet Kairos.

Siden 2022 har Fredrik Ekdahl vært professor i fagott ved HfM Trossingen.

*Underviser kun noen av dagene

HORN

FRØYDIS REE WEKRE

Frøydis Ree Wekre har vært professor i horn og kammermusikk ved Norges musikkhøgskole i 20 år. Tidligere var hun alternerende solohornist i Oslo Filharmoniske Orkester, og hun er svært anerkjent i fagkretser over hele verden etter tallrike mesterklasser og konserter som solist og kammermusiker. Frøydis Ree Wekre er æresmedlem av International Horn Society, og hun er jevnlig gjest ved festivaler som Sarasota Music Festival i USA samt i Banff og Domaine Forget i Canada. Blant hennes tidligere studenter finner man i dag flere hundre i profesjonelle ensembler i flere land. 

PIANO

NATALLIA PAPOVA

Natallia Papova completed her studies from the Norwegian Academy of Music with Håvard Gimse, Leif Ove Andsnes and Liv Glaser as teachers.
During her career she has toured and played concerts, both as soloist and chamber musician, in large parts of Europe, Asia, the Nordic countries, China and USA.
Musicians like Liv Glaser, Philippe Entremont, Jiri Hlinka, Robert Levin, Malcolm Bilson and Bart von Oort (hammerklavier) has been imporant mentors through masterclasses and festivals.
Papova won the First Prize in the piano competition at the Music Academy in Minsk (2003), was in the semifinal in the M. K. Ciurlionis International Piano Competition in Vilnius, and was a finalist in the Conoco- Philips competition. She has also received several awards as a chamber musician.

Since 2007 Papova has worked as accompanist at Barratt Due Institute of Music.

PIANO

ASUKA NAKAMURA

Asuka Nakamura began playing the piano at the age of three in Nagoya, Japan. When she was six, she made her debut, playing chamber music with members of the state Philharmonic Orchestra, and already as a nine-year-old she made her solo debut with Mozart’s famous Piano Concerto no. 23. Asuka has won both 1st and 2nd prize in the prestigious piano competition J. P. Fresh in Tokyo, which included a concert in Stockholm’s Concert Hall in 1997.

She began studying with Staffan Scheja at the Royal College of Music in Stockholm in 2002. When she finished her studies, she was awarded the Jetong Medal, which is only awarded to the very best in higher education.

After Asuka moved to Stockholm, she has received scholarships from the Masonic Lodge and the Royal College of Music four years in a row. She has also participated as a Research Fellow in the Holland Music Sessions and in the Schleswig Holstein Music Festival in Germany. In Sweden she has performed piano concertos by Grieg, Beethoven, Mozart and Messiaën, and in 2010 she was a soloist with Västerås Sinfonietta with Mendelssohn Piano Concerto No. 1.
In 2013, Swedish Radio made the documentary “Mozart has never been to Japan”, which is a free, artistic insight into Asuka’s journey from Japan, and about her life as a pianist in Sweden today.

PIANO

MARIA TARASEWICZ

Maria Tarasewicz has already gained an enviable international reputation as a chamber musician, duo partner and a pedagogue. The depth and quality of Maria’s credentials can be judged through the collaborations she has had with many great international artists, such as Ivry Gitlis, Maxim Vengerov, Gavriel Lipkind and Truls Mørk. She is also committed to working with and developing younger artists. Maria has performed in all of London major concert venues including Wigmore Hall, Cadogan Hall, Southbank, Royal Albert Hall and many others. One of Maria’s current projects is the initiative of cofounding The Thinking Musician©, the platform organising summer music courses combining music as art, philosophy, intellectual provocations and speaking of the artist’s role in world.

STRYK

FIOLIN/BRATSJ

PETER HERRESTHAL

Den prisvinnende fiolinisten Peter Herresthal har vært solist med orkestre og ensembler over hele verden fra Melbourne symfoniorkester med komponist Thomas Adès som dirigent på Melbourne festival, Wien Radio Symfoniorkester i Konzerthaus Wien, BBC Philharmonic, London Sinfonietta til de ledende skandinaviske orkestrene som Oslo and Stockholm filharmoniske. Han har spilt inn 16 fiolinkonserter for BIS og Simax og fått 7 nominasjoner og vunnet 3 spellemannspriser. Innspillingen av Per Nørgårds fiolinkonserter ble nominert til Gramophone Award og var «Editors Choice» i The Strad Magazine og International Record Review. De tre siste sesongene har Herresthal turnert i Europa og USA med Kaija Saariahos aria “Vers toi es si loin” som er skrevet for ham. Samt hatt flere enn 15 framføringer av hennes fiolinkonsert “Graal Theatre”, nylig innspilt for BIS med Oslo-Filharmonien og en TV-produksjon for BBC. Peter Herresthal er professor ved Norges Musikkhøyskole, gjesteprofessor ved Royal College of Music, London og NYU Steinhard School New York. Han spiller på en GB Guadagnini fra Milano 1753. 

*Underviser både fiolin og bratsj.

FIOLIN/BRATSJ

MARK MESSENGER

Mark Messenger er en anerkjent fiolinist, dirigent og kammermusiker, og har arbeidet sammen med mange anerkjente navn. Blant dem er Lord Yehudi Menuhin, Ivry Gitlis, Maxim Vengerov, Bernard Greenhouse, Natalie Clein, Raphael Wallfisch, Thomas Carroll, Yonty Solomon, Howard Shelley, John Lill, Dame Thea King, Michael Collins, Chris Garrick, og Sir John Dankworth. Siden 2002 har han i tillegg vært en ettertraktet lærer, internasjonal dommer, eksaminator etc. Studenter reiser fra store deler av verden for å studere med ham. Han har også initiert flere utdanningsprogrammer for unge orkestermusikere, og er kunstnerisk leder for Essex Young People’s Orchestra. Han er leder for strykavdelingen ved Royal College of Music i London og tilknyttet Norges musikkhøgskole som konsulent.  

Sammen med kona hans, pianisten Maria Tarasewicz, har de startet Thinking Musician programmet som hjelper og stimulerer unge talenter til å bli bedre musikere og en bedre versjon av seg selv.  

*Underviser både fiolin and bratsj

FIOLIN/BRATSJ

PER ENOKSSON

Per Enoksson begynte å studere fiolin med Alice Goldschmid og senere med professor Milan Vitek. Etter å ha tatt diplomeksamen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København i 1982, fortsatte han studiene sine i New York med Professor Dorothy DeLay ved Juilliard School of Music. Per Enoksson har også deltatt på mesterklasser med Henryk Szeryng og Isaac Stern. Han utmerket seg som prisvinner i Carl Nielsen og Jean Sibelius-konkurransene.
 
Per Enoksson sin karriere inkluderer soloopptredener med alle de ledende skandinaviske orkestrene inkludert Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester, Stavanger symfoniorkester, Sveriges Radio, Göteborg Symfoniorkester, Malmö SymfoniOrkester, Helsinki og Danmarks Radios Orkester. Han var konsertmester for Göteborgs Symfoniorkester fra 1987-2022
 
Per har spilt inn flere flere plater som inkluderer de komplette Brahms-sonatene, Busoni- og Sjögren-sonatene og Messiaens Quartet for the End of Time.
 
Han har undervist hos Musikkhøgskolen i Oslo og ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Nå for tiden er Per Enoksson professor ved Edsberg Slott – Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

*Underviser både fiolin and bratsj

FIOLIN/BRATSJ

DIEMUT POPPEN

Diemut Poppen er en av de mest fremragende bratsjistene fra sin generasjon. Født inn i en musikalsk familie i Tyskland begynte hun å spille fiolin i en alder av syv år. Allerede som niåring spilte hun sine første konserter som solist. Hun lærte å spille flere instrumenter, men bratsj ble hennes favoritt. Diemut Poppen har studert i Düsseldorf, Aachen, Köln, Berlin, Bloomington (USA) og Paris. Undervist av de beste fiolinistene har Diemut vært elev av Y. Bashmet, K. Kashkashian, B. Giuranna, H. Schlichtig, og P. Schidlof fra Amadeus-kvartettet.

Nå til dags er Dieumut Poppen en av de mest ettertraktede bratsjistene og spiller konserter verden rundt. Som solist og kammermusiker har hun dukket opp på de viktigste musikkscenene rundt om i verden. Hun har spilt som solist ved Barbican Centre, Queen Elizabeth Hall i London og som kammermusiker i blant annet Wigmore Hall. Poppen har blitt invitert av anerkjente musikere for å spille ved deres festivaler, blant de har vært C. Abbado, A. Schiff, G. Kremer, T. Mork, L. Kavakos, N. Gutman, og A. Chaushian.

 Diemut Poppen har spilt som solist med dirigentene Heinz Holliger, Frans Brügen, og Claudio Abbado (Carnegie Hall, New York). Hun har blitt tildelt European Music Award.

Poppen har vært kunstneriskleder for flere kammermusikkfestivaler og for tiden jobber aktivt med Cantabile Festival Lisboa og Rigi Musiktage i Sveits. Diemut Poppen var alternerende solobratsjist i Lucerne Festival Orchestra og solobratsjist samt en av grunnleggerne av The Chamber Orchestra of Europe.

Poppens repertoar er eksepsjonelt bredt. Det spenner fra de klassiske bratsjkonsertene til alle kombinasjoner av kammermusikk og samtidsmusikk. Flere komponister har skrevet nye stykker for henne. Diemut Poppen har spilt inn for Deutsche Grammophon, Capriccio, Live classics, EMI, Tudor, Ondine og BIS.

Diemut Poppen er professor for bratsj- og kammermusikk ved Detmold, Escuela de Musica Reina Sofia Madrid, og hos Zürcher Hochschule der Künste. Hennes studenter er alltid vellykkede og vinner viktige stillinger i europeiske orkestre og universiteter.

*Underviser kun noen av dagene. Underviser både fiolin og bratsj

FIOLIN/BRATSJ

STEPHANIE BAER

*Teaches only some of the days. Teaches both violin and viola

CELLO

HÉLÈNE DAUTRY

CELLO

TORLEIF THEDÉEN

Cellist Torleif Thedéen er en av de fremste musikerne i Scandinavia. Han spiller med noen av verdens største orkestre, som BBC Philharmonic, Deutsche Symfonieorkester Berlin og Wiener Philharmoniker under dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Paavo Berglund og Neeme Järvi. Som en lidenskapelig kammermusiker spiller Thedéen ofte på festivaler og scener over hele verden. Som kammermusiker spiller han med musikere som Martin Fröst og Janine Jansen. Han er tilknyttet Royal College of Music i London som Visiting Professor, professor på Norges musikkhøgskole i Oslo og tidligere professor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Thedéen spiller på en 1783 Guadagnini-cello, tidligere eid av M. Rostropovich, utlånt av Dextra Musica. 

*Teaches only some of the days.

cello

HENRIK BRENDSTRUP

*Teaches only some of the days. Teaches both violin and viola

kAMMERMUSIIKK & FIOLIN/BRATSJ

FREDERIK ØLAND – DANISH STRING QUARTET

kAMMERMUSIIKK & FIOLIN/BRATSJ

ASBJØRN NØRGAARD – DANISH STRING QUARTET

Asbjørn Nørgaard er en av sin generasjons ledende klassiske danske musikere. Han er bratsjist i Den Danske Strykekvartett, og har med dem vunnet førstepris i flere nasjonale og internasjonale kammermusikkonkurranser, bl.a. Danske radio P2s kammermusikkonkurranse i 2004 og London internasjonale kammermusikkonkurranse i 2009. Den Danske Strykekvartett spiller ca. 80 konsert i året, over hele verden, som Carnegie Hall, Wigmore Hall, Berliner-Filharmonien og Elb-Filharmonien. Nørgaard er kunstnerisk ansvarlig for Den Danske Strykekvartetts programmering, og har med dette satt i gang flere nyskapende konsertprogrammer- og formater. Han er i tillegg primus motor for DSQ-festivalen og konsertserien Series of Four. 

Asbjørn Nørgaard underviser i bratsj og kammermusikk på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, og har undervist på festivaler og masterclasser over store deler av verden, bl.a. Yellow Barn og Music@Menlo i USA og Festival de Campos do Jordão i Brasil. Han er i tillegg styreleder for Art Music Denmark, den danske sjangerorganisasjonen for klassisk musikk, ny komposisjonsmusikk og lydkunst. 

Asbjørn Nørgaard er utdannet på musikkonservatoriene i Stockholm, Berlin og København med debut fra solistklassen på Det Kongelig Danske Musikkonservatorium i 2013. Han er mottaker av Jacob Gades store legat, Harbyfondets hederspris og Soningfondets talentpris. Han spiller på en Peregrino de Zanetto-bratsch fra 1560, utlånt av Augustinusfondet. 

*Teaches only some of the days.

kAMMERMUSIKK & CELLO

FREDRIK SCHØYEN SJÖLIN – DANISH STRING QUARTET

*Teaches only some of the days.

PIANO

BERIT JOHANSEN TANGE

The pianist Berit Johansen Tange graduated from the Royal Danish Academy of Music with Anne Øland as her teacher, and made her debut from the chamber music class in 2000.

She is currently employed as Accompanist, Repetiteur and teacher in accompaniment at RDAM. She has performed as a chamber musician and soloist in countless contexts, both in and outside of Denmark.

Johansen Tange has especially worked intensely with the Danish composer Rued Langgaard’s music, and has recorded three albums with his solo piano works – the 4th will be released in 2022. Together with the violinist Gunvor Sihm she has recorded all of Langgaard’s works for violin and piano (3 albums), releases that has received great reviews both in Denmark and abroad.

Berit Johansen Tange has for many years been a regular concert host at the annual Rued Langgaard Festival. She has actively worked to spread the knowledge of Langgaard’s music, both through masterclasses, a Langgaard competition for students, launched in 2021, as well as solo performance at the Langgaard Symposium in Vienna. She is also a co-publisher of the sheet music edition of Langgaard’s collected works for piano, published in 2018 by Edition Wilhelm Hansen.

PIANO

CRAIG WHITE

In much demand as a chamber musician and duo partner for instrumentalists and singers, Craig studied at The Royal Academy of Music with Michael Dussek and Diana Ketler. Craig spent some time living and working in Germany at the Köln Hochschule für Musik und Tanz and has since worked at the  Kronberg Academy as a staff accompanist  In 2012, Craig won the accompanist prize at the centenary Kathleen Ferrier Awards, following accompanist prizes at the Thelma King Awards, Great Elm Vocal Awards and AESS Finals. This October will see the release of a Debut CD of early songs by Joseph Jongen with Belgian Soprano Sarah Defrise. Craig also works as an arranger and 2019 saw the publication of a set of 5 new violin and piano arrangements of Debussy Piano Preludes.

PIANO

MARIA TARASEWICZ

Maria Tarasewicz has already gained an enviable international reputation as a chamber musician, duo partner and a pedagogue. The depth and quality of Maria’s credentials can be judged through the collaborations she has had with many great international artists, such as Ivry Gitlis, Maxim Vengerov, Gavriel Lipkind and Truls Mørk. She is also committed to working with and developing younger artists. Maria has performed in all of London major concert venues including Wigmore Hall, Cadogan Hall, Southbank, Royal Albert Hall and many others. One of Maria’s current projects is the initiative of cofounding The Thinking Musician©, the platform organising summer music courses combining music as art, philosophy, intellectual provocations and speaking of the artist’s role in world.

VOKAL

VOKAL

RANDI STENE

Randi Stene har etablert seg som en av de viktigste skandinaviske sangere i sin generasjon og har opptrådt på flere av verdens ledende scener – som Metropolitan i New York, Covent Garden i London, Bastille-operaen i Paris og mange flere.

Hun ble født i Trondheim i 1963, og avsluttet sin utdannelse som operasanger på Operaakademiet i København. Mezzosopranen opptrådte på Det Kongelige Teater første gang i 1988, og var fast tilknyttet teatret som solist fram til august 2019.

Randi Stene har et stort repertoar som dekker klassisk mezzo-sopran roller, samt nyere og sjeldent fremførte verk.

I 2009 ble hun professor i sang ved Norges musikkhøgskole, en stilling hun hadde til hun ble utnevnt som operasjef ved Den Norske Opera & Ballett i 2020. Randi er kunstnerisk leder for Vokal programmet ved Voksenåsen Sommerakademi.

* Underviser deltid

VOKAL

SUSANNA EKEN

Susanna Eken er en av Skandinavias mest kjente vokalpedagoger. Siden 1972 har hun vært lærer ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som førsteamanuensis i sang og vokalteknikk. Hun underviser også på Operaakademiet ved det Kongelig Teater i København. I løpet av de siste 25 årene har Susanna Eken undervist en lang rekke ledende skandinaviske og internasjonale sangere, deriblant Randi Stene, Mari Eriksmoen, Magnus Staveland, Johannes Weisser og Lise Davidsen. 

VOKAL

ANNE MARGRETHE DAHL

Anne Margrethe Dahl har de siste 15 årene, ved siden av sin karriere som kongelig operasanger ved operaen på Det Kongelige Teater i København, vært leder av Operaakademiet i København. I tillegg har hun undervist og utdannet en lang rekke danske og internasjonale operasangere. Anne Margrethe Dahl har i flere år holdt masterclasser sammen med sangpedagogen Susanna Eken. Forrige sesong veiledet og underviste hun også på Stuttgarts Musik Hochschule og Den Norske Opera. 

VOKAL

TUVA SEMMINGSEN

Tuva Semmingsen, mezzosopran, har sin sangutdannelse fra Norges Musikkhøgskole, og Opera-Akademiet, DKDM i København. 

Tuva debuterte 1999 på Det Kongelige Teater i København som Cherubino i Figaros Bryllup, og sang samme parti på Teatro Fenice i Venezia 2000. Som fast medlem i solistensemblet på Det Kongelige Teater 2000-2016 har hun gjort seg bemerket i bl.a Julius Cesar, Barberen i Sevilla, Askepott, m.fl.  

Tuvas kjærlighet til tidligmusikk har ført til samarbeide med bl.a Concerto Copenhagen og Barokksolistene. Sammen med sistnevnte har hun innspilt CD’en London Calling, og soundtracket til Lars von Triers film “Antichrist”. 

Tuva fullførte sin Mastergrad i elitesangspedagogikk ved DKDM sommeren 2022, og er sideløpende i gang med en serifiseringsutdannelse i Timani, ved Institutt for Musikerhelse og Bevegelse i Oslo. 

Siden august 2020 er hun ansatt som førsteamanuensis i sang ved Griegakademiet i Bergen. Studieåret 21/22 er hun også konstituert timelærer ved DKDM, hvor hun underviser sang og stemmeteori.  

lied-DUO

BO SKOVHUS

lied-DUO

STEFAN VLADAR

BaroKK

JunIORVOKAL

ÅSHILD KYVIK BAUGE

Åshild Kyvik Bauge var utdannet allmennlærer fra musikklinjen ved Bergen Lærerhøgskole og vokalpedagog fra Norske Musikklæreres Landsforbund, før hun avla utøvende kandidat- og diplomeksamen i sang ved Norges musikkhøgskole. Siden 1996 og frem til i dag har hun vært lektor i sang ved Rud videregående skole i Bærum. I 15 år var hun tilknyttet Norges Musikkhøgskole som timelærer og høgskolelektor, inntil hun i 2005 ble ansatt som førsteamanuensis i vokaldidaktikk ved Barratt Due Musikkinstitutt. Ved siden av pedagogisk praksis har Åshild tilbakelagt en omfattende konsertvirksomhet som mezzosopran. I 2014 kom hun ut med boken ”Sangteknikk i barne- og ungdomskoret” sammen med Randi Clausen Aarflot. Nå arbeider hun med en lærebok i vokaldidaktikk for Gyldendal forlag sammen med førsteamanuensis ved NMH Kristin Kjølberg. Åshild har bidratt ved både Voksenåsen Vinter- og Sommerakademi, og dette blir fjerde gangen hun har juniorklassen på sommerakademiet. 

jUNIORVOKAL

STÅLE YTTERLI

Ståle Ytterli, fra Korgen i Nordland. Han har sangutdannelse fra Oslo, København og New York. Ytterli er en sanger med bredt repertoar som spenner fra middelaldermusikk til moderne musikal. De siste årene har han jobbet mest med teater, musikaler, underholdningsmusikk som tidlig jazz-/ragtime og tango. Han har også vært med i flere moderne danseforestillinger. Han har hatt store roller i musikaler som bl.a. Les Miserables, Chess, Which Witch, Lady be good. Han har også jobbet på Haugesund Teater i “Annie”, Vampmusikalen “Hallo Adjø”, og teatermonologen “Jeg er min egen kone.” I 2014 var han tilknyttet Sogn og Fjordane Teater i den nyskrevne musikalen Kjærleikens Ferjereiser av Sommero og Hoem. Han har vært på tre lange studiereiser til Buenos Aires for å lære mer om tangosang og for å oppleve et levende tangomiljø. Han har nå startet en tangogruppe (Cantango) som fokuserer hovedsaklig på argentinsk sangtango. Han er også en ettertraktet sanglærer og er tilknyttet Norges Musikkhøgskole og Det Norske Teatret som sanglærer. Ved Musikkhøgskolen underviser han også i drama og scenefag. 

PIANO

CARLA FERNÀNDEZ BOIX

Music has taken Catalan pianist Carla Fernàndez Boix through many countries in Europe. Carla thrives on the combination of solo work, chamber music and the collaboration with other art expressions in various
settings. She is currently exploring her passion for opera and studying as an Opera Répétiteur at the Norwegian Academy of Music in Oslo.

Carla has performed in venues such as Lindemansalen in Oslo, Bridgewater Hall in Manchester, Southbank Centre in London, and Philharmonie Luxembourg. She has played in festivals such as Didsbury Coffee Concerts in Manchester, Cultuur Tijdens Het Middaguur in Breda, Piano City Milano, Concerts d’été en Vieille-Ville in Geneva, Grieg in Bergen and Festreeval in Luxembourg. Carla has been a member of the
Académie Musicale de Villecroze, she has worked as a freelance accompanist at the Royal Northern College of Music and since 2019 she has been of the accompanists at the Voksenåsen Summer Academy.

She appears regularly as a soloist with Solihull Symphony Orchestra, with whom she has performed Tchaikovsky Piano Concerto no. 1, Rachmaninov Piano Concerto no. 2, and Schumann Piano Concerto. In
2020, Carla started the project Opera in a Nutshell, with the aim of offering short versions of operas in order to be able to make them accessible to different audiences and venues.

Carla obtained a Master in Accompaniment and Chamber Music at The Norwegian Academy of Music, a Master in Solo Performance at the Royal Northern College of Music in Manchester, and a Bachelor of Music at Het Utrechts Conservatorium, The Netherlands.

PIANO

STEFAN IBSEN ZLATANOS

Stefan Zlatanos has his education from the Norwegian Academy of Music (2003-2009), where he studied under Liv Glaser and Einar Henning Smebye, and the Hans Eisler Hochschule für Musik Berlin, under Galina Iwansowa. During this time, he has also studied jazz piano, as well has having singing lessons and Continuing Education in choral conducting with Tone Bianca Dahl at the Norwegian Academy of Music. Stefan is a University Lecturer at the Norwegian Academy of Music. In 2015, he released his first solo album.

PIANO

OLE CHRISTIAN HAAGENRUD

Ole Christian Haagenrud (born 1989) is one of the most sought
after young pianists in Norway. He earned his Artist Diploma from
the Norwegian Academy of Music under professors Jens Harald
Bratlie and Håvard Gimse. In 2014, the year of his debut concert
in the University Aula in Oslo, he was awarded the prestigious
Robert Levin Festival Prize. In 2017 he gained a place in ArtEx, a
cross-genre programme established by Talent Norge and
Sparebankstiftelsen DNB focusing on developing careers and
artistic integrity.
Ole Christian is a critically acclaimed chamber musician and
accompanist, and he regularly performs at major festivals in
Norway and abroad. He has already received numerous awards.
Among highlights of his career so far are solo performances with
the Bergen Philharmonic Orchestra, the Norwegian Radio
Orchestra and the Lithuanian National Symphony Orchestra. He
has also appeared at prestigious venues such as the
Concertgebouw in Amsterdam, the Vienna Musikverein, the
Kennedy Center in Washington DC and Shanghai Concert Hall.

PIANO

TORE DINGSTAD

Tore Dingstad has a wide background as a pianist, harpsichordist and organist, and he has also worked as a conductor. He was educated in Oslo, Hanover, Freiburg and Paris, and has since his debut in 1972 given concerts as a soloist, chamber musician and accompanist.

Tore was employed by the Norwegian National Opera & Ballet for many years as a répétiteur, Head of Studies and Head of Music before he in 2016-2021 was Dean of the Academy of Opera at the Oslo National Academy of the Arts.

For long periods he was also an Associate Professor in Accompaniment at the Norwegian Academy of Music, where he took the initiative to establish the Master’s Program as opera répétiteur.

PIANO

ORSI FAJGER

Pianist Orsi Fajger was born in Kazincbarcika, Hungary, and graduated from the Franz Liszt Conservatory in Budapest as a choir leader, music teacher and accompanist. She joined the conservatory as a professor in the Voice and Woodwind Department, and shortly afterwards she became a répétiteur at the Hungarian State Opera. Since 2010, she has been employed full time at the Royal Danish Opera as répétiteur. She also often gives master classes at the Royal Danish Academy of Music and in 2013 was the official pianist at Placido Domingo’s opera competition The Operalia. Since 2008, she has participated in Adam Fischer’s The Wagner Days Festival, where she has been the musical director since 2014. Liszt-konservatoriet i Budapest som korleder, musikklærer og akkompagnatør. Hun ble tilknyttet konservatoriet som professor i sang og treblåsfaggruppen, og kort tid etter ble hun repetitør på Den Ungarske Statsopera. Siden 2010 har hun vært ansatt fulltid på Den Kongelige Danske Opera som repetitør. Hun gir også ofte mesterklasser på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og var i 2013 offisiell pianist ved Placido Domingos operakonkurranse The Operalia. Siden 2008 har hun deltatt i Adam Fischers The Wagner Days-festival, hvor hun har fungert som musikalsk ansvarlig siden 2014.

harpE

harpE

ISABELLE PERRIN

Som internasjonal solist er Isabelle Perrin regelmessig invitert for å spille solokonserter og harpekonserter med prestisjetunge ensembler og orkestre over hele verden.  

Isabelle har spilt inn en rekke CD-er med soloverker, kammermusikkverker og harpekonserter.  

I tillegg til sin karriere som solist, er Isabelle Perrin dypt engasjert i å videreformidle sin kunnskap til andre. Som yngste mottaker av French Certificate of Aptitude i harpepedagogikk (hun var bare sytten år gammel), har hun vært professor i harpe ved Ecole Normale de Musique de Paris, og er nå harpeprofessor ved Norges Musikkhøgskole samt seksjonsleder for strykere. Siden 2011 er Isabelle Perrin kunstnerisk leder av Verdens harpekongress (World Harp Congress), som organiserer en internasjonal harpefestival hvert tredje år i ulike land, den siste i Hong Kong. 

Som anerkjennelse for hennes eksemplariske karriere og musikalske innsats, ble Isabelle Perrin dekorert av Det franske ministerium for Kultur og Kommunikasjon, og slått til ridder i ordenen for Kunst og Litteratur. 

harpE

ERIK GROENSTEIN-HENDRIKS

*Teaches only some of the days.

aLEXANDERTEKNIKK

STEPHEN PARKER

PIANO

piano

CHRISTOPHER PARK

«Christopher Park er en pianist som fenger med sin fascinerende tekniske beherskelse, forbløffende musikalske modenhet og en spesielt intens fremføringsstil» – dette var juryens forklaring da de tildelte Christopher Park den anerkjente Leonard Bernstein Award i 2014.

Christopher Park, en tyskfødt musiker, har spilt i mange viktige ensembler som blant annet Wien symfoniorkester, Frankfurt Radio Symphony, Elbphilharmonie Orchestra, WDR Sinfonieorchester, Deutsche Symphonie- Orchester Berlin, Den Norske Opera, Ungarsk nasjonalfilharmoni, Spansk nasjonalorkester, Royal Philhamonic Orchestra of Galicia, Singapore Symphony Orchestra, China NCPA Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra, Seoul Philharmonic, Orchestre de chambre de Lausanne, English Chamber Orchestra, Munich Symphony Orchestra og Bamberg Symphony.

Så langt har han jobbet med dirigentene Christoph Eschenbach, Paavo Jarvi, Sebastian Weigle, Jukka-Pekka Saraste, Ion Marin, James Gaffigan, Zsolt Hamar, og Dimitri Kitaenko. Han har spilt konserter verden rundt og spilt på ulike arrangement som for eksempel Ravinia Festival, Lucerne Festival, Klavierfestival Ruhr, Rheingau Music Festival og Schleswig-Holstein Music Festival. Som solist har han debutert i anerkjente konserthall som Barbican Centre London, Concertgebouw Amsterdam, Elbphilharmonie Hamburg, Musikverein & Konzerthaus Vienna, Konserthus Stockholm, Den Norske Opera, Müpa Budapest, Gulbenkian Lisboa, Philharmonie Berlin, Seoul Arts Center, Kennedy Center Washington D.C, mm.

I tillegg til soloalbumet hans med Deutsche Grammophon er hans CD med verk av Schumann, Stravinsky og Neuwirth feiret i europeiske magasiner, «strålende innspilling» og «referanseversjon». Den er utgitt med Oehms Classics.

Christopher Park ble inspirert og påvirket av to store musikalske tradisjoner i løpet av sine studier. Den første var den russiske skolen Lev Oborin med Lev Notchenny og den andre var den tyske skolen til Wilhelm Kempff med Joachim Volkmann.

Park underviste tidligere i Frankfurt, Tyskland ved både Hochs Konservatorium og the University of Music and Performing Arts. Siden 2021 har han vært professor ved Norges Musikkhøgskole i Oslo.

interested in learning with us?

join our academies

PARTNERs

Voksenåsen – Ullveien 4 NO-0791 Oslo, Norway
summeracademy@voksenaasen.no / +47 22 81 15 00